Historiikkia
Perustin 21 vuotta sitten Takkatiimi Oy:n. Aloittelin muuraamaan takkoja Helsingin ammatillisessa kurssikeskuksessa Konalassa muurareiden kurssilla, jolloin samoin tein kävin takan teko kurssit läpi.
Päivisin muurasin 80-luvulla isoja julkisivu- ja väliseinä urakoita Suomen suurimmille rakennusyhtiöille. Iltaisin ja sekä viikonloppuisin muurasin takkoja omakotitalotyömailla.
Huomasin aikalailla alkuaikoina heti, että kun takkasysteemeitä tarpeeksi miettii, niin takoista ja uuneista pystyy tekemään upean näköisiä, jotka sulautuvat hienosti sisustuksen kanssa. Oli sitten kyseessä klassinen-, funkkis tai kenties Country tyylin sisustus, niin takan täytyy olla samantyylinen ja -henkinen myös.
Aloitin takkojen – ja uunien suunnittelun jo nuorena 80-luvulla ja yhä edelleenkin teen sama työtä.
Kohteitamme
Suomessa Takkatiimi on käynyt tekemässä takkoja/uuneja melkein joka kaupungissa ja monissa kaupungeissa montakin kertaa. Ulkomailla on oltu muuraamassa Pohjois-Saksassa Berliinissä, sekä Wilhemshavenissa.
Isoista muurauskohteista Suomessa voidaan mainita esim. Järvenpäässä Järvenpäätalo, Vantaan Tikkurilassa Sampotalo, Torikokonaisuuden laajennus ja Petaniatalo, sekä Vantaan Veromiehenkylässä Wellcome hotelli, Helsingissä mm. Brahenpuiston terveysasema/vanhainkoti( 80–90 -luvuilla). Pohjois-Saksassa muurattiin Wilhelmshaveniin n. 200m pitkä kaareva kerrostalo kokonaisuus Pohjanmeren rannalle.
Kaikenlaisia takkoja ja uuneja on sitten tullut muurattua pitkälti toista tuhatta käsityönä joka puolelle ja yksi mieleen painuvimmista projekteista oli kyllä Hirvensalmen Satulinnan “navettakapakan” avotakat, missä takkojen vastaanottajana oli mahtavan karisman omaava näyttelijä Satu Silvo. Niissä takoissa sain aikalailla käyttää omaa taiteellista näkemystäni ja rustiikkisen rappauksen lopputulokseen takkojen pinnoissa olivat kaikki kyllä erinomaisen tyytyväisiä.
Puutöitä olen harrastanut myös nuoresta saakka ihan harrastuksena ja sittemmin siitä on kehittynyt myös ammatti. Viimeisempänä suunnittelun, sekä toteutuksen kohteena on ollut kuivatelakka/venevaja -yhdistelmä, mihin veneen voi sähköisesti hinata sisään ohjureita pitkin talvelta piiloon.